بررسی تأثیرات نقاشی مدرن بر استودیوی UPA در دهه های 50 تا60

چکیده

این پژوهش بر آن است تا با تجزیه وتحلیل مهم ترین آثار UPA به معرفی قابلیت های نقاشی مدرن  ، به ویژه تأثیر فرهنگ بصری حاکم بر آثار پیکاسو ، پل کله و ماتیس بر تولیدات استودیوی انیمیشن UPA در دهه های 50 تا60  بپردازد . بدین منظور ، پس از بررسی محتوا با رویکرد فرمالیستی ، به تحلیل نقادانه ی این آثار پرداخته شده است ،  و در این راستا به آرای راجر فرای و کلمنت گرین برگ مراجعه شده است . اهداف این پژوهش شامل معرفی قابلیت های نقاشی مدرن ، به ویژه تأثیر فرهنگ بصری حاکم بر آثار پیکاسو ، پل کله و ماتیس برتولیدات استودیوی انیمیشن UPA در دهه های 50 و60  می باشد . همچنین این پژوهش بر آن است تا  دلایل توجه فیلمسازان استودیوی  انیمیشن UPA به نقاشی مدرن را بیان کرده و با تکیه بر تحلیل زیبایی شناسانه و نشانه شناسانه به چرایی تأثیرگذاری نقاشی مدرن در ظهور و موفقیت استودیوی انیمیشن  UPA بپردازد . این رساله با روش کتابخانه ای و بر مبنای بررسی متون ، اسناد و مقالات موجود در پایگاه های اطلاعات علمی ، مشاهده و برداشت های عینی ( از آثار نقاشی و انیمیشن ها) و استفاده از سایت های معتبر اینترنتی به پژوهش می‌پردازد . یافته های پژوهش نشان می دهد که ویژگی های حاکم بر آثار هنرمندان مذکور باعث وجود تحولی بزرگ از چندین لحاظ در تولیدات انیمیشن شد که هم از نظر تأثیر در ارتقاء سواد بصری مخاطبان و هم صرفه های اقتصادی برای شبکه ها و تهیه کنندگان بسیار حائز اهمیت می باشد .

نتایج این پژوهش نشان می دهد که ، شیوه های روایت بصری آثار استودیوی UPA، مثل طراحی کاراکتر ، پس زمینه ،  لی اوت و شیوه متحرک سازی و  داستان گویی آن ، معرف تأثیر پذیری این آثار از نقاشی های پیکاسو ، ماتیس و پل کله می باشد. بدین ترتیب ،  کارتون های UPA انیمیشن مدرن را تعریف کردند .

کلید واژ ه ها : استودیوی انیمیشن UPA ، نقاشی مدرن ، پیکاسو ، پل کله ، ماتیس

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
18 + 9 =